Twitter – nu med mere reklame

Det var næsten uundgåeligt – og så skete det også. Twitter kommer i den næste tid med en masse nye typer af reklamer. Det spændende er, hvordan brugerne vil tage imod dem.

Twitter HQ: Reception desk Copyright Aaron Durand

Twitter HQ: Reception desk
Copyright Aaron Durand

For en ting er at sætte reklamer på en tjeneste som Twitter – noget ganske andet er at få nok til at klikke på dem. Det er jo i sidste ende det som både annoncører, Twitter, og brugerne, håber på. Det er målet med hele øvelsen

Twitter har ikke brugt reklamer i ret stor stil. Der har været nogle “promoted tweets”, hvor store virksomheder betalte for at optræde i den enkeltes twitterstrøm – også selv man ikke fulgte dem aktivt. Men det var i en meget mindre skala, og det var først og fremmest ikke særlig interaktivt. Man kunne naturligvis både svare og videresende, men det var ikke rigtig pointen.

De nye reklamer som Twitter kommer med (ifølge Wall Street Journal) bliver noget andet. Her vil man begynde i meget højere grad at have interaktivitet tænkt ind. De er lavet til at konvertere til køb eller klik eller interaktion.

Den første type, som skulle rulle ud allerede i de kommende uger, bliver en annonce med indbygget “download nu” link til at hente en app fra en app-store. Det betyder at der er meget kort fra tanke til handling når jeg sidder i bussen med min telefon og ser reklamen. Så kan jeg bare klikke, og så er jeg igang med at hente den pågældende app.

Det er god marketing. Altid når vi laver markedsføring skal vi tænke i at gøre det så simpelt som muligt, og sørge for at vejen fra klik til køb bliver så kort som mulig. Hver gang man skal tænke og klikke er der en risiko for at kunden falder fra. Det er det som Twitter forsøger at eliminere med de nye annoncetyper.

Udfordringen bliver at folk på Twitter er notorisk non-kommercielle. Der har ikke været samme tradition for annoncering på Twitter, og der er derfor en overhængende risiko for at det bliver ramt af modstand fremfor kliks. Desuden har Twitter den udfordring at man ikke har nær så omfattende en profil. Twitter har ikke oplysninger om køn, beskæftigelse, musiksmag etc. De har kun en ganske kort biografi og så de tweets man har sendt. Det vil sige at man nok i høj grad vil benytte keywords til at målrette annoncerne – med de potentialer for misforståelser der uvægerligt ligger i det.

Comments are closed.