Nu kan du planlægge dine Facebook-annoncer time for time

Indtil nu har Facebook annoncer været noget du satte i gang, og så kørte de mere eller mindre kontinuerligt til enten det daglige eller det samlede budget løb ud. Du havde ikke nogen synderlig kontrol over, hvornår de blev vist. Ikke på nogen nem måde i hvert tilfælde.

IMG_20140807_102007Det har ændret sig nu for Facebook har indført muligheden for at køre annoncer efter en tidsplan du selv lægger. Det giver dig mulighed for at ramme målgruppen der, hvor du har data, eller bare en mavefornemmelse, der viser at de er mest købelystne.

Funktionen gemmer sig en smule, og der er nogle krav som skal være opfyldt for at du kan bruge den:

– Du skal køre Facebook på US-engelsk
– Det kræver at du bruger Facebooks Power Editor til at administrere dine annoncer. Det betyder også at du skal bruge Google Chrome som din browser.
– Det kræver at det annoncesæt du vil bruge funktionen på har et budget på den samlede levetid – ikke et dagligt budget

Men med de tre ting er du sådan set klar til at rulle.

Sådan sætter du det op

Du opretter din annonce som du plejer – og sørger så for at gå ind i Power Editor for at styre tiderne. Hvis du ikke har brugt Power Editor før skal du at trykke “Download to Power Editor” (knap øverst på skærmen) for at bruge den. Power Editor fungerer nemlig ved at du arbejder “offline” med dine annoncer – derfor skal data hentes ned først.

Efter du har hentet data klikker du på “Campaigns” for at bestemme, hvilken kampagne du vil sætte tider på, og derefter på “Ad sets” for at se de annoncesæt som den pågældende kampagne indeholder. Klik på det sæt du vil sætte tider på.

Skærmbillede 2014-08-07 kl. 10.22.16

Så er du ved at være klar. På skærmen ser du nu de datoer som din kampagne kører, det samlede budget og muligheden for at vælge mellem “Run ads all the time” eller “Run ads on a schedule”. Det er, naturligvis, den sidste du gerne vil anvende.

Klik på Run ads on a schedule – og så får du nedenstående vindue frem med et lille skema.

Skærmbillede 2014-08-07 kl. 10.22.46

Her kan du vælge, time for time, hvordan dine annoncer skal køre. Hver række er en ugedag, hver kolonne er en time. Hvis du klikker i en af firkanterne under “all day” så markerer den hele rækken – klikker du i en af firkanterne nederste, beskrevet som “every day”, markerer den hele kolonnen.

Skærmbillede 2014-08-07 kl. 10.43.33

 

Herover ses et skema, hvor en annonce kører alle hverdage fra 7 til 9 om morgenen, 11 til 13 midt på dagen og 17 til 21 om aftenen. Om lørdagen kører annoncen slet ikke, og om søndagen kører den kun om aftenen. Dette er, naturligvis, bare et eksempel – kunsten er nu at finde ud af præcis, hvornår dine brugere er aktive.

Når du er færdig med at lave dit skema skal du huske at trykke på “Upload changes” øverst på skærmen for at dit skema bliver aktivt.

God fornøjelse

Comments are closed.