Skab bedre indhold

Når jeg holder foredrag eller underviser møder jeg rigtig mange som gerne vil i gang med sociale medier. Mange af dem jeg møder tror at udfordringen til at være til stede på sociale medier er det tekniske. Men det er det ikke. Det tekniske er det nemme. Det tager ikke ret lang tid. Det svære er at være til stede. Det svære er at skabe indhold.

content-1633Godt indhold skaber engagement. Godt indhold skaber værdi. Godt indhold får folk til at følge dig, og, hvis det errigtig godt, så får det folk til at dele det indhold med andre. Det er det som er den hellige gral. Hvis man vil have mange “likes” på Facebook skal man, og det er jo faktisk ret logisk, give dem noget de har brug for.

Godt indhold har så endnu en fordel. Det er nemlig den bedste form for SEO (søgemaskineoptimering), som man kan finde. Der er en masse ninja-tricks til at søgemaskineoptimere en hjemmeside, men det vigtigste er at skabe noget godt indhold. For det får folk til at linke til din side – og det elsker Google. Som Guy Kawasaki siger det: “My recommendation for SEO is very simple. It’s Write Good Stuff.” (fra Interview i Inc.)

Hvad er godt indhold?

Og hvad er så “godt indhold”. Det er noget indhold som betyder noget for dem som følger dig. Denne her artikel er f.eks. et af mine bud på godt indhold. Jeg har en tro på at de mennesker der følger Semiosis på Facebook ville syntes at en artikel om betydningen af godt indhold ville være interessant. For dem som følger Semiosis interesserer sig, formentlig, for sociale medier, kommunikation og markedsføring.

Så når du skal udvikle det her “gode indhold”, så skal du starte med at sætte dig i ind i din målgruppes behov. Hvem er de? Hvorfor følger de dig? Hvordan kan du tilbyde dem noget relevant? For relevans er alfa og omega her.

Folk har vist os den tillid at følge os på Facebook eller Twitter. Det har de gjort i en formodning om, at vi kunne give dem noget som de kan bruge – eller i det mindste noget som er underholdende. Der er en skjult kontrakt i det. “Jeg følger dig på Facebook, hvis du til gengæld giver mig noget godt”. Det er en banal byttehandel, men det er stadig en vi konstant glemmer. Mange af de mennesker jeg møder er nærmest bange for at skrive noget på deres Facebook-side. De vil jo ikke spamme. Men det er ikke spam, hvis jeg gerne vil have det. Hvis det er relevant, hvis du har gjort dig umage, hvis det er godt – så er det ikke spam. Hvis det er tom salgssnak eller tomme ligegyldigheder – så er det.

Din sociale medie-strategi skal være fokuseret på at give folk noget godt. At gå ind i dialogen med dem og være en del af deres hverdag på en positiv måde.

Comments are closed.